Er det mer bakterier på ringen enn under skoen din?

Elevene på helsearbeiderfag og studiespesialisering har gjennomført et samarbeidsprosjekt om bakterier vi er omgitt av i hverdagen.

Tekst og foto: Inger Kristin H. Mushom, Kjerstin G. Olsen og Lena K. Sveinsson

Vg2 helsearbeiderfag og 1STA naturfag har gjennomført et samarbeidsprosjekt hvor vi dyrket frem bakterier fra gjenstander vi bruker i hverdagen, for eksempel mobiltelefoner, ringer, øredobber og sko.

Håndvask kan bryte smittekjeden

På helsefagutdanningen er det viktig å ha kjennskap til hvor mye bakterier vi har på hendene og gjenstander rundt oss. Når en helsefagarbeider jobber, er det viktig å bryte smittekjeden og ikke bringe smitte videre til pasientene, som ofte har redusert immunforsvar. Vi testet derfor også hvordan håndvask påvirker mengden bakterier.

Systematiske undersøkelser

For naturfagelevene er det viktig å kunne planlegge og utføre systematiske undersøkelser. I tillegg må de kunne presentere resultater på en ryddig og presis måte så andre kan gjenta forsøket og etterprøve resultatene. Naturfagslærerne Kjerstin og Julie tok ivrig fatt på oppgaven og lagde agarskåler med hjelp av Tone. Agar er et vekstmedium som gjør at bakteriene får næring til å formere seg. Elevene i 1STA naturfag tok prøver av de objektene elevene på helsearbeiderfag ønsket og satte prøvene i varmeskap i tre døgn. Overraskelsen var stor da de fikk se at det var like mye bakterier på mobiltelefonen som under skosålen. 

Smykker - en utfordring i helsevesenet

Det er en utfordring i helsevesenet at helsepersonell ikke tar av seg smykker og klokker på jobb. Årsakene til dette kan være sammensatte, men vi lærerne på helsefag har stor tro på at elevene kan få et sterkere personlig engasjement og ansvarsfølelse når de får muligheten til å se bakteriene selv. Elevene har akkurat avsluttet sin første praksisperiode, og de har blitt bevisst på å ta av seg smykker. Dette gjør de nå til tross for at de opplever at flere av kollegaer ute i praksisfeltet bruker både klokker og ringer. Så bra!

Stort engasjement hos elevene

 Vi opplevde stort engasjement blant elevene og de syns dette var spennende. De blir utfordret på nye områder når de må jobbe tett med elever i en annen klasse. Agarskåler med noen av funnene til elevene. - Klikk for stort bildeAgarskåler med noen av funnene til elevene. Bjertnes vgs  Flere av elevene har sagt at de som jobber ute i praksis også burde hatt et slikt prosjekt slik at de fikk se selv hvor mye bakterier vi har på hendene. Kanskje hadde det bidratt til at flere tar av alle smykker, klokker og ringer.

Dette gjør vi gjerne igjen!

Til toppen