Amanda og Tobias gikk videre til finalen i Realfagsprisen

Prisen er et samarbeid mellom Rotaryklubbene og de videregående skolene på Nedre Romerike.  Fredag før vinterferien ble Bjertnes sine representanter til konkurransen valgt ut i et lokalt arrangement på skolen.

Det ble Amanda Eigner-Avseth og Tobias Pedersen. De skal delta for Bjertnes i finalen, som holdes i mars.

Årets kandidater på Bjertnes

Det var fem elever som deltok. De holdt hver sin presentasjon av selvvalgte tema og problemstillinger:

• Tobias Pedersen - Brakistokronproblemet
  • Amanda Eigner-Avseth - Støydempende hodetelefoner
  • Guro Linnea Bjørkeli - Komplekse tall og tallmengder
  • Orestis Stefani - Nordlys
  • Maja Daneid Grøndahl - Fraktaler

Besøk av forskere

Arrangementet i aulaen ble ledet av Vigdis Maria Lind, som er realfagslærer på Bjertnes og underviser blant annet i matematikk R2 for elever som vil gå videre med studier innenfor naturvitenskap og teknologi.

Tre spennende forskere og realister utenfra kom og holdt korte foredrag og elevene fikk stille spørsmål til dem om hvordan det er å jobbe som realist, forsker og ingeniør. Disse var:

• Heidi Lyngstad, seniorrådgiver bærekraft i Rambøll - “Bærekraft - hva betyr det og hvordan kan man tjene penger på det?”
  • Eivind Thrane, professor emeritus, dr. philos. - “Om turbulens, energitransport - og dundyner."
  • Elisabeth Thrane, M.Sc. - “Mitt møte med arbeidslivet”

Om realfagsprisen

Dagens samfunn trenger kompetanse i realfagene, og det er viktigere enn noensinne å stimulere ungdommens interesse for disse fagene.

I 2013 tok Lillestrøm Rotaryklubb initiativ til etablering av en realfagpris for elever i videregående skoler. Prisen ble i utgangspunktet etablert i erkjennelsen av den sterke rollen Kjeller-instituttene har spilt for det teknologiske miljøet på Nedre Romerike og nasjonalt.  Det var også et ønske om å sette fokus på en opplevd svekkelse av realfagenes status.

Samtidig som realfagene har fått en sterkt økende betydning for velstandsutviklingen i hele samfunnet, har det vært tendenser til at mange elever har valgt bort realfagene.

Prisen har nå blitt et samarbeid mellom alle Rotaryklubbene på Nedre Romerike og deles ut hvert år. Elever fra Bjertnes, Lillestrøm, Lørenskog, Mailand, Rælingen, Skedsmo og Sørumsand videregående skoler deltar.