Gratulerer med Realfagsprisen 2024!

Tobias Pedersen i 3STD vant Realfagsprisen 2024 i hard konkurranse med elever fra andre skoler på Nedre Romerike.

Det er veldig hyggelig for oss at prisen til den beste av alle elevene også i år gikk til en Bjertneselev. Vi gratulerer!

Juryens begrunnelse

Gjennom sine karakterer viser kandidaten et imponerende nivå innen alle realfagene. Ved å stille faglige funderte spørsmål til de andre presentasjonene på fagdagen, viste kandidaten en genuin interesse for et stort spenn av realfaglige emner.  Juryen lar seg også imponere av at kandidaten er kommet langt i flere av de nasjonale realfagskonkurransene, samt karakter A fra matematikkfag ved Universitetet i Oslo.  Valget av selvvalgt tema på fagdagen var spennende, og presentasjonen viste at kandidaten hadde satt seg grundig inn i temaet både realfaglig og historisk.  Kandidaten behersket en god og ledig presentasjonsteknikk. Med humor tilpasset sitt publikum, målbandt kandidaten sitt publikum.

Fokus på realfag

Realfagsprisen er et mangeårig samarbeid mellom Rotaryklubbene og de videregående skolene på Nedre Romerike. Prisen deles ut hvert år, og dette var ellevte gang. Vi trenger realfaglig kompetanse i framtida og noe av hensikten med prisen er å stimulere og inspirere ungdom til å fordype seg i realfagene.

Deltakere fra flere skoler

Hver av de videregående skolene på Nedre Romerike velger ut to elever som går til hovedkonkurransen. Fra Bjertnes deltok i år Amanda Eigner-Avseth i 3STB og Tobias Pedersen i 3STD.

På fagdagen, som blir arrangert i forkant av selve prisutdelingen holder elevene fra de deltakende skolene hver sin presentasjon om selvvalgte tema. Amanda holdt en presentasjon om  støykansellerende hodetelefoner og Tobias tok for seg brakistokronproblemet.

Seremoni og høytidelig prisutdeling

Årets realfagspriser ble deretter delt ut under en høytidelig seremoni på Lillestrøm videregående skole torsdag før påske.

I år ble prisene delt ut av professor emeritus Jørgen Randers. Seremonien inneholdt også faglige foredrag av fremtredende forskere og kulturelle innslag ved elever fra Lillestrøm videregående skole.

Les mer om årets realfagspris i Romerikes Blad.